Wszystko mogę w tym, który mnie wzmacnia, w Chrystusie. (Flp.4.13)
Schładzające czy rozgrzewające
Natura pożywienia to obecnie jedno z naszych najważniejszych zagadnień w budowaniu profilaktyki oraz leczeniu poprzez odżywianie.
Zgłaszają się do mnie pacjenci z przewlekłą kandydozą, którzy są skostniali jak lód. Nawet latem otrzymywali od dietetyka program odżywania, według którego rozpoczynali dzień np. od muesli z mlekiem lub z jogurtem. Do tego garść suszonych owoców, bananowe smoothie, wychładzające awokado, a wieczorem koktajl proteinowy, po którym wyciskali w siłowni siódme poty. Oczywiście nie byłoby w takim śniadaniu niczego złego – raz na jakiś czas u osoby aktywnej i w pełni zdrowej. Jeżeli natomiast ktoś wychłodzony i zainfekowany grzybicą rozpocznie tak swój „zdrowy styl życia”, to może doprowadzić się do przewlekłych schorzeń. U podstawy zrozumienia diety opartej na leczniczej naturze pożywienia, oprócz poznania, w jaki sposób konkretne smaki działają na poszczególne narządy, należy zrozumieć, czym jest termiczne działanie produktu spożywczego. Każdy bowiem posiłek, w zależności od jego składników oraz przypraw, ma konkretne działanie schładzające, neutralne, ciepłe lub gorące. Komponując posiłki zarówno podczas detoksu, jak i w codziennej diecie, warto uwzględnić indywidualne predyspozycje układu trawiennego oraz komfort cieplny organizmu. Gdy jesteście nieustannie wychłodzeni i często spożywacie swoje ulubione awokado, pijecie soki owocowe, jogurty, a na kolację wcinacie sałatki lub hummus, to choćby napisali o takiej diecie, że uwolniła kogoś od wielu schorzeń, wy jesteście daleko poza zasięgiem tego przypadku.
 
Gotując makrobiotycznie, z uwzględnieniem termiki produktu, warto brać pod uwagę porę roku. Nie zawsze bowiem osoba wychłodzona musi odmawiać sobie sałatki o chłodnej naturze – na przykład latem. Chłodne produkty spożywcze zwilżają nasze błony śluzowe oraz tkanki, często biorą udział w tworzeniu krwi oraz soków ustrojowych. Warto spożywać ich więcej w sezonie letnim, pamiętając jednocześnie, że poprzez umiejętne gotowanie i przyprawianie możemy zmieniać ich naturę na cieplejszą. Do chłodzących produktów należy większość warzyw, sałat, owoców oraz produktów mlecznych, głównie fermentowanych, a także pewne gatunki ryb. Neutralne produkty spożywcze mają najważniejsze znaczenie w naszej codziennej diecie i warto je spożywać w dużych ilościach. Należą do nich prawie wszystkie gatunki zboża, rośliny strączkowe, kapustne, warzywa korzeniowe, orzechy oraz pewne gatunki mięsa. Ciepłe produkty w naszej diecie są obecnie bardzo ważne. Poprzez niewłaściwe odżywianie się oraz przewlekły stres kulturowy wzrasta liczba osób wychłodzonych. Tymczasem wychłodzenie organizmu może potęgować choroby immunologiczne, np. zapalenie tarczycy typu Hashimoto, obecnie bardzo często spotykane wśród kobiet. Dlatego kuchnia rozgrzewająca, połączona ze składnikami z grupy neutralnych powinna jak najczęściej dominować w naszej diecie w okresie jesienno-zimowym. Ciepłymi produktami są np. drób, dorsz, łosoś, kawa, dynia hokkaido, orkisz, kasztany jadalne, natka pietruszki, czerwone wino, cebula, czosnek, koper włoski oraz imbir. Gorące produkty spożywcze wyrównują zimno. Termicznie gorące są pewne przyprawy, które warto włączać do gotowania produktów neutralnych, aby zwiększyć wydolność układu trawiennego i pozbyć się w ten sposób nadmiaru śluzu, który jest jedną z głównych przyczyn powstawania chorób. 
Brak równowagi płynów wewnętrznych i nadmiarowa wilgoć w jelitach stają się idealnym środowiskiem do powstawania siedlisk grzybiczych, które z krwiobiegiem łatwo kolonizują się w różnych miejscach naszego organizmu. Trzeba tu nadmienić, że grzybica typu candida jest obecnie jednym z największych zagrożeń chorobotwórczych – prowadzi nawet do chorób nowotworowych. Najważniejszą zasadą we właściwym odżywianiu makrobiotycznym jest unikanie skrajności. Należy zapamiętać, że podstawą całorocznego cyklu odżywczego powinien być naturalny smak słodki. Produkty neutralne termicznie, do których należą najczęściej zboża, warzywa i orzechy, w połączeniu z odpowiednimi przyprawami, powinny stanowić bazę zdrowego odżywania.
 
Należy zapamiętać, że podstawą całorocznego cyklu odżywczego powinien być naturalny smak słodki. Produkty neutralne termicznie, do których należą najczęściej zboża, warzywa i orzechy, w połączeniu z odpowiednimi przyprawami, powinny stanowić bazę zdrowego odżywania
 

Proponowane artykuły

Wybierz jedną z kategorii lub rozwijaj się w każdej z nich